هشت مهارت شغلی برای موفقیت در جهان پس از کرونا

منتشرشده در نشریه: شرکت مشاوران مدیریت برنارد مار 
خبرنامه هفتگی: روش‌های مدیریت، کار و رهبری در سازمان مدرن دائما در تغییر است
نویسنده: برنارد مار
نویسنده پرفروش، سخنران کلیدی، آینده‌پژوه و مشاور کسب‌وکارهای استراتژیک و تکنولوژی

این سوال که جهان پس از کرونا چه شکلی خواهد داشت در دوران قرنطینه ذهن همه ما را مشغول کرده است. ابهامات زیادی درخصوص تحول جهان پس از موفقیت در کنترل این ویروس وجود دارد. اما یک مسئله تقریبا قطعی است: اینکه “همه چیز به حالت قبل از کرونا برنمی‌گردد”. احتمال تغییر در محیط کار زیاد است، در نتیجه مهارت‌های مورد نیاز هم تغییر خواهد کرد. این مطلب به ۸ مهارتی که احتمالا در جهان پس از کرونا به شدت مورد نیاز خواهد بود می‌پردازد

۱- انطباق و انعطاف‌پذیری

می‌توان به طور قطعی گفت که روش کار و عملکرد شرکت‌ها تغییر خواهد کرد. تغییرات جهان قبلا سریع بود، بعد از این همه‌گیری سریع‌تر نیز شد. از این پس مشاغل کمی مادام‌العمر خواهند بود. کسی در جهان پس از کرونا موفق خواهد بود که قدرت انطباق با محیط دائما متغیر را داشته باشد و بتواند دائما مهارت‌های خودش را به روز و تازه کند.

۲- آگاهی به تکنولوژی

یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای جهان پس از کرونا یافتن مهارت‌های تکنولوژیک است. همه‌گیری کووید۱۹ تحولات دیجیتال را در شرکت‌ها تسریع می‌کند، چون  کسب‌و‌کارها تلاش می‌کنند در مقابل اتفاقات و اختلالات آینده تا حد امکان انعطاف‌پذیرتر شوند. تکنولوژی‌هایی مانند:

  • هوش مصنوعی
  • بیگ دیتا
  • اینترنت اشیاء
  • واقعیت مجازی و افزوده
  • روبوتیکس

کسب‌وکارها را در مقابل همه‌گیری‌های آینده انعطاف‌پذیرتر خواهند کرد و کسی که بتواند در این زمینه‌ها به شرکت‌ها کمک کند جایگاه خوبی خواهد داشت. در جهان پس از کرونا در هر کجا که کار کنید، از یک کارخانه تا یک دفتر حسابداری، باید در کار با ابزارهای تکنولوژی ماهر و موثر عمل کنید.

۳- خلاقیت و نوآوری

همین حالا هم اهمیت خلاقیت و نوآوری را در زمان همه‌گیری دیده‌ایم. کسب‌وکارهایی که بتوانند راه‌هایی برای ارائه مجازی خدمات پیدا کنند (مانند بسیاری ارائه‌کنندگان خدمات سلامتی که همین امروز هم این کار را کرده‌اند) یا بتوانند به سرعت به محصول جدیدی روی آورند (مانند مرسدس فرمول یک که همین حالا به جای تولید ماشین مسابقه مشغول تولید تجهیزات تنفسی است)، در طوفان بهتر عمل خواهند کرد. در جهان پس از کرونا، نیاز به نبوغ انسانی برای اختراعات، رویاپردازی برای محصولات تازه و روش‌های جدید کار خواهیم داشت.  به طور خلاصه خلاقیت به شدت مورد نیاز خواهد بود.

۴- سواد داده‌ای

به عنوان سوخت چهارمین تحول صنعتی، داده دارایی حیاتی تمام شرکت‌ها است. با داده‌های درست، شرکت‌ها خواهند توانست آثار مخاطرات احتمالی آینده را بهتر پیش‌بینی کرده و خدمات بهتری در حین یا پس از مصائبی همچون همه‌گیری‌ها به مشتریانشان ارائه دهند. شرکت‌هایی که روندهای کسب‌وکار و تغییرات خواسته مشتریان را درک می‌کنند در صورت بروز مشکلات بهتر خواهند توانست پاسخ مناسبی به درخواست مشتری بدهند. اما داده‌ها در شرکتی که سواد داده‌ای وجود ندارد استفادهای نخواهند داشت. کارکنان با سواد داده‌ای، کارکنانی که به مهارت درک داده‌ها و اتخاذ تصمیمات صحیح‌تر بر مبنای آن‌ها مجهزند، برای کارفرمایان گزینه‌های جذابتری در زمان استخدام خواهند بود.

۵- تفکر انتقادی

یک مهارت مورد نیاز دیگر در زمان بازسازی اقتصاد آسیب‌دیده از کرونا، توانمندی در تفکر انتقادی است. از آنجا که در طی دوران همه‌گیری، رهبران و کسب‌وکارها و دولت‌ها تلاش کرده‌اند مسئولیت را از خود رد کنند و جهت توجهات را تغییر دهند و بررسی‌های صحیح را ارائه نکرده‌اند، شاهد بروز اخبار جعلی و ارائه نادرست داده‌ها و مطالعات بودیم. افرادی که بتوانند برای تشخیص موارد قابل اعتماد اطلاعات منابع مختلف را بی‌طرفانه بررسی کنند بسیار ارزشمند خواهند بود. هر اطلاعاتی نباید باور شود. سازمان‌ها باید به تفکر انتقادی تکیه کنند تا بدانند از کدام قطعه اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها استفاده نمایند.

۶- مهارت‌های دیجیتال و کدنویسی

تحولات دیجیتال شرکت‌ها به دلیل ویروس کرونا تشدید شده است. بنابراین افراد حرفه‌ای با مهارت‌های دیجیتال شامل کدنویسی، توسعه وب و بازاریابی دیجیتال حتی از امروزشان نیاز مهمتر خواهند شد. افرادی که  بتوانند به کسب‌وکار دیجیتال ادامه دهند -و زنده بمانند- در طی رکود اقتصادی و همه‌گیری موجود که کسب‌وکار حضوری را ناممکن یا حداقل ناکارآمد کرده است در لیست استخدام‌های ضروروی کسب‌وکارها خواهند بود.

به طور کلی تمام شرکت‌ها به نوعی به توانمندی دیجیتال نیاز دارند؛ در نتیجه فرصت استفاده از مهارت‌های دیجیتال بی‌شمار است.

۷- رهبری

در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری، افراد در سطوح مختلف سازمان نیاز به توانمندی‌های قوی رهبری دارند تا بتوانند اعضای تیم خود را از راه دور در شرایط همکاری نگه دارند.

در این دوران که ممکن است تا آینده نامعلومی ادامه پیدا کند، یکی از تغییرات جهان که به‌واسطه کامپیوترها رخ خواهد داد این است که افراد بیشتری در تمام سطوح سازمان در موقعیتی قرار می‌گیرند که عده‌ای دیگر را رهبری و هدایت کنند. اقتصاد گیگ در جهان پس از کرونا رشد خواهد کرد و تیم‌های پویاتری شکل خواهد گرفت که افراد مختلف در زمان‌های مختلف آن‌ها را هدایت خواهند کرد. در چنین شرایطی افراد حرفه‌ای با توانمندی بالا در رهبری، از جمله:

  • توان جلب بهترین توانمندی‌ها از کارکنان
  • الهام‌بخشی به افراد تیم
  • تشویق به همکاری

به شدت مورد نیاز سازمان‌ها خواهند بود.

۸- هوش عاطفی

یک مهارت بسیار مهم مرتبط با مهارت رهبری که شاید در زمان چالش حتی مهمتر نیز باشد، هوش عاطفی است. توان آگاه بودن از احساساتمان، کنترل و بیان آن و نیز آگاه بودن به احساسات سایرین همان هوش عاطفی است.

در زمانی که افراد نسبت به شغل و آینده کسب‌وکارشان عدم اطمینان دارند، بسیار مهم است که به صورت احساسی / عاطفی به ایشان نزدیک شویم. افراد با هوش عاطفی بالا در سازمان‌ها با هر اندازه و در هر صنعتی مورد نیاز خواهند بود.


موفقیت در جهان پس از کرونا

به نقل از مجمع اقتصاد جهانی، در شرایط عادی در تنها ۵ سال، ۳۵٪ از مهارت‌هایی که امروز نیاز کسب‌وکارها هستند تغییر خواهند کرد. در نتیجه فقط یک روش برای باقی ماندن در اقتصاد پس از کرونا وجود دارد و آن تعهد به یادگیری مادام‌العمر است.

در مواجهه با بازار کار کوچک و کم‌ظرفیت، افراد حرفه‌ای با مهارت پیشرفته و تخصصی همچنان مورد نیاز خواهند بود و دردسر کمتری در پیدا کردن کار خواهند داشت. خبر خوب اینکه توسعه مهارتهای شغلی هیچ وقت به اندازه امروز آسان نبوده است. امروز دیگر نیاز به سال‌ها مطالعه و یا بودجه هنگفت برای یادگیری مهارتی نداریم. در نتیجه هیچ عذری برای خوب بودن وجود نخواهد داشت.

آکادمی تجربه بانیک

بهنود الله وردی نیک

بنیان‌گذار و راهبر علمی